Balaton – koszty wyjazdu na długi weekend w 2022 roku

Balaton koszty wyjazdu
(32)

Balaton — koszty wyjazdu na długi weekend w czerwcu 2022.
Balaton to idealny kierunek na spędzenie długiego weekendu, majówki czy aktywnych wakacji. Jezioro nazywane „węgierskim morzem” oferuje nie tylko wodne atrakcje, ale także szereg aktywności oraz miejsc, które warto zwiedzić.

Urlop nad Balatonem jest dobrym wyborem dla miłośników trekkingu, sportów wodnych, czy jazdy na rowerze. To również idealny cel dla entuzjastów zwiedzania pięknie położonych zamków i winnic, które zlokalizowane są na zboczach wygasłych stożków wulkanicznych.

Widok na jezioro Balaton i jeziorko Kulso-to z wieży widokowej Ortorony-kilato

O jezioro Balaton zahaczaliśmy kilka razy w drodze do Chorwacji, Czarnogóry czy Bośni i Hercegowiny. Zawsze były to kilkugodzinne wizyty związane z przerwą na obiad czy rozprostowanie nóg. W końcu postanowiliśmy, że fajnie będzie przyjechać na kilka dni i lepiej poznać tę część Europy. Wszystkie informacje zawarte w tym wpisie opierają się na naszej wizycie w dniach 15-19 czerwca 2022 roku.

Balaton — podsumowanie kosztów 5-dniowego wyjazdu

Poniżej przedstawiamy graficzne zestawienie naszych wydatków, poniesionych podczas 5-dniowego wyjazdu na długi weekend nad Balaton w czerwcu 2022 roku.
Podczas urlopu wydaliśmy +/- 2480 PLN. Wszystkie koszty, dotyczą dwóch osób. W kolejnych akapitach znajdziecie wyjaśnienie, co dokładnie kryje się w każdej kategorii.

Wszystkie ceny są tu przedstawione po to, aby każdy, kto jedzie nad Balaton, miał pogląd na to, ile co kosztuje. Można oczywiście wydać mniej. Można wydać więcej. U nas największy wydatek to noclegi, paliwo, jedzenie i zakupy spożywcze. Głównie kupowaliśmy lokalne produkty, które nie tylko zjedliśmy na miejscu, ale spory zapas przywieźliśmy też do Polski 🙂

Balaton — koszty wyjazdu na długi weekend w czerwcu 2022, podsumowanie wydatków według kategorii.

Nad Jezioro Balaton samochodem — koszty dojazdu z Polski/Zakopane

Całkowity koszt paliwa związany z podróżą samochodem nad jezioro Balaton to 536 PLN. Tankowaliśmy w Polsce i na Słowacji tuż przed granicą z Węgrami.
Dodatkowo płatne były parkingi, za które łącznie zapłaciliśmy 19 PLN.
Warto wiedzieć: W okolicy Balatonu opłaty za parking obowiązują przez 7 dni w tygodniu. W zdecydowanej większości parkomatów można płacić tylko gotówką. Jedyny parkomat, w którym akceptowane były karty płatnicze był w miasteczku Tihany.

Przykładowe ceny za 1 godzinę parkowania nad Balatonem:

• Półwysep Tihany, Sajkod: 250 HUF/godzina,
  • Tihany centrum miasteczka: 400 HUF/godzina,
  • Keszthely: 280 HUF/godzina (parking płatny w godzinach 8-18).

Balaton — koszty wyjazdu samochodem na długi weekend

Nocleg nad Balatonem

Na cały pobyt nad Balatonem wynajęliśmy domek nieopodal miasteczka Keszthely. Nocleg bardzo, bardzo polecamy. Domek był czysty, przytulny, wyposażony we wszystko, co potrzebne. Dodatkowo miał duży ogród, a w nim leżaki — idealne miejsce na wypicie porannej kawy czy odpoczynek po aktywnym dniu. Koszt trzech nocy to 578 PLN. W domku są dwa piętra, także spokojnie można jechać w 4 osoby.

Balaton koszty wyjazdu

Do kosztów związanych z noclegiem doliczamy także noc na Słowacji = 195 PLN. Ze względu na to, że chcieliśmy wyjechać z Polski już w środę przed Bożym Ciałem, to zatrzymaliśmy się na nocleg po drodze. Jednak nie polecamy tej miejscówki ze względu na przykry zapach, który był obecny w całym mieszkaniu.

Przykładowe ceny w restauracjach i lodziarniach nad Balatonem

• Śniadanie w kawiarni Pajti w Keszthely: 5240 HUF = 62 PLN. Zarówno kawa, jak i nasze posiłki były bardzo dobre. W szczególności quesadilla z jajecznicą — dosłownie niebo w gębie! Otwarte od poniedziałku do soboty.
  • Gulasz i lemoniada w restauracji Gulyás udvar Étterem w miasteczku Tihany. Cena za gulasz 2900 HUF = 34,32 PLN, cena za lemoniadę z lawendą 750 HUF = 8,88 PLN.
  • Langosz w Keszthely „Z’ Lángosdája” 1400 HUF = 16,52 PLN — naprawdę dobry i chrupiący, taki, który sprawił, że odczarowałam sobie tłuste wspomnienia z langoszem jedzonym kilka lat temu w Budapeszcie!
  • TacoTruck — nieopodal zamku Szigliget jest miejsce, w którym znajduje się food truck serwujący np. burrito czy tortille. 5800 HUF = 68,43 PLN za duże burrito i dwie lemoniady.
  • Bistro87 – podczas wycieczki rowerowej zjedliśmy obiad w mieście Zalaszántó. Koszt 5780 HUF = 68,20 PLN za dwa obiady i dwie lemoniady lawendowe. Miejsce polecamy zarówno ze względu na jedzenie, jak i na ceny, które były zdecydowanie bardziej przystępne niż w restauracjach bliżej brzegu jeziora.
  • Gałka lodów w Szigliget 550 HUF =6,60 PLN — zdecydowanie najlepsze lody, jakie jedliśmy nad Balatonem! Budka z lodami znajduje się nieopodal wejścia na zamek. Jest tam mały skwer z restauracją, winiarnią i sklepikiem z pamiątkami.
  • Obiad w restauracji Tópart Bisztró w Tapolca 6140 HUF (gulasz, placki ziemniaczane i lemoniada).

Ceny nad Balatonem — sklepy i ceny żywności

W tej kategorii znajdują się produkty spożywcze np. węgierskie kiełbaski, świeża czerwona papryka, której smak jest niepowtarzalny! Owoce, sporo warzyw, sery, jajka, mleko czy woda mineralna. Tu też wliczam zakup wina, zarówno z marketów jak i bezpośrednio z winnicy. Wina znad Balatonu są naprawdę dobre — w szczególności warto spróbować białych win ze szczepu Cserszegi fűszeres, Irsai Olivér i rzadkiego, uprawianego tylko w rejonie Badacsony szczepu Kéknyelű. Najpopularniejszy biały szczep uprawiany nad Balatonem to Olaszrizling. Jednak przyznam, że jego migdałowy aromat zupełnie nie przypadł mi do gustu. Sklepy, w których robiliśmy zakupy to Lidl, CBA — najwięcej lokalnych produktów i Tesco.

Przykładowe ceny produktów spożywczych w sklepach nad Balatonem

• salami w plastrach 100 g: 559 HUF = 6,59 PLN,
  • ser żółty w plastrach 150 g: 699 HUF = 8,23 PLN,
  • ostra węgierska kiełbaska 300 g: 779 HUF = 9,18 PLN,
  • chleb „tygrysi” w Lidlu: 339 HUF = 3,99 PLN,
  • wino Olaszrizling z Lidla 1399 HUF = 16,51 PLN
  • Kéknyelű z winnicy Szaszi 3750 HUF = 44,25 PLN

Podczas wyjazdu mijaliśmy hektary pól winorośli. Zajrzeliśmy też do jednej z pięknie usytuowanych winnic. Winnica Szaszi znajduje się na zboczach wygasłego stożka wulkanicznego Szent György-hegy. Na szczyt stożka można wejść, a przy okazji wędrówki podziwiać fantastyczne formy skalne, jakimi są bazaltowe kolumny Bazaltorgonák. Więcej na ten temat znajdziecie we wpisie, w którym polecamy szlaki trekkingowe nad Balatonem.

Rower i trekking nad Balatonem

Nasz wyjazd skupiał się przede wszystkim na wędrówkach po wygasłych stożkach wulkanicznych. Jeden dzień przeznaczyliśmy na wycieczkę rowerową: pętlę z Keszthely do największej buddyjskiej stupy w Europie — Zalaszántói Budda Sztupa. Koszty poniesione z wypożyczeniem roweru na 24 godziny to 2000 HUF = 23,70 PLN. Rower pożyczałam w Keszthely. Tu zostawiam namiary na sprawdzoną wypożyczalnię: GreenZone Kerékpárüzlet – Keszthely.

Zwiedzanie okolic Balatonu i relaks nad Balatonem

W tej kategorii znajdują się: wstęp popołudniowy nad jezioro termalne Heviz = 6000 HUF = 70,79 PLN. Wstęp do muzeum i systemu jaskiń Tapolca 5800 HUF = 68,43 PLN. Wstęp na zamek Szigliget: 2000 HUF =23,60 PLN, który jest świetnym punktem widokowym na całą okolicę i nawet jeśli ktoś nie jest fanem zamków, to warto tam zajrzeć właśnie po piękne krajobrazy 🙂
Wszystkie ceny podane są za dwie osoby.

O ile Heviz bardzo polecam, to Tapolca trochę nas rozczarowała, ale to ze względu na brak anglojęzycznego przewodnika. Przewodnik miał być, ale finalnie go nie było — być może tak trafiliśmy. W każdym razie nie dowiedzieliśmy się nic więcej ponad to, co było napisane na tablicach informacyjnych w muzeum. Jednak geologicznie jest to bardzo ciekawe miejsce! Także przepłynięcie się łódką w podziemnym systemie jaskiń jest miłym doświadczeniem, aczkolwiek trwa to zdecydowanie zbyt krótko, bo zaledwie kilka minut.

Z tych dwóch atrakcji polecam wybrać się do Heviz i skorzystać z dobrodziejstw natury. Poza tym cały obiekt jest niesamowicie klimatyczny!
Ze względu na głębokość jeziora, która wynosi 38,5 metra, warto zaopatrzyć się w piankowy makaronik do pływania, bo w jeziorze nie ma takich udogodnień jak leżanki czy półki. Są w kilku miejscach drewniane belki, których można się trzymać. Jest także wydzielone miejsce do siedzenia, ale to taki mały basen. Jest również basenik ze szlamem, którym można się okładać — zapach jest typowo zgniły 🙂

Balaton — płatność kartą czy gotówką?

W zdecydowanej większości miejsc, które odwiedziliśmy, można był płacić kartą. Warto jednak mieć gotówkę np. aby zapłacić za parking, czy kupić sobie jakąś pamiątkę.

Mapa miejsc, które odwiedziliśmy nad Balatonem

Jak oceniasz przydatność tego wpisu?

Kliknij gwiazdki, aby ocenić ten wpis.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 32

Jak dotąd brak głosów! Oceń ten post jako pierwszy.