Szlaki trekkingowe na Maderze

Madera
(11)

Madera, wyspa wiecznej wiosny zapewnia moc atrakcji dla osób, które uwielbiają górskie wędrówki. Oto pięć szlaków trekkingowych, którymi mieliśmy okazję przejść podczas naszego pobytu.

Pico Arieiro do Pico Ruivo

Najtrudniejszy i najbardziej wymagający szlak na wyspie. Wymaga dobrego przygotowania oraz kondycji, jednak widoki podczas wędrówki wynagradzają cały trud.
Szlak rozpoczyna się przy obserwatorium Pico Arieiro (PR1) i prowadzi na początku w dół, żeby kolejno piąć się w górę. I właśnie taki sinusoidalny profil ma ta trasa. W pewnym momencie na szlaku trzeba pokonać 500 pionowych schodów i jest to najbardziej męczący odcinek. Jest też kilka ciemnych i mokrych tuneli, polecamy więc mieć ze sobą latarkę.

My szlak przeszliśmy w lutym i miejscami zalegało sporo śniegu, było dużo błota i mokre podłoże. Rankiem temperatura wynosiła 6 stopni Celsjusza, a niebo było bezchmurne. Po około dwóch godzinach wędrówki dotarliśmy na szczyt Pico Ruivo, i w ostatniej chwili udało nam się cokolwiek zobaczyć, gdyż akurat zamykało się nasze okno pogodowe. W ciągu kilku chwil krajobraz zasłoniły chmury i widoczność znacznie spadła. W drodze powrotnej widoków już niestety nie mieliśmy.

Informacje praktyczne o tym szlaku

• Cały szlak ma 14 km. Przewyższenie jest dość znaczne i odczuwalne w nogach.
  • Parking pod Pico Arieiro jest bezpłatny, ale radzimy przyjechać jak najwcześniej, żeby w ogóle mieć gdzie zaparkować.
  • Dużo osób rozpoczyna wędrówkę, ale jej nie kończy i zawraca. Dlatego nie przerażajcie się ilością ludzi na początku.
  • Toaleta jest dostępna na początku i na końcu szlaku.
  • Szlak możemy z czystym sumieniem określić jako trudny a to głównie z powodu profilu trasy i olbrzymiej ilości kamienistych schodów do pokonania.

Levada 25 Fontes

Madera bezsprzecznie kojarzy się z lewadami. Levada 25 Fontes jest chyba najpopularniejszą lewadą na wyspie. Trasa jest łatwa, prosta i przyjemna. Jedyne miejsce, gdzie można się zmęczyć, to asfalt prowadzący z parkingu do początku szlaku.
My przeszliśmy lewadę w „porze deszczowej” i woda dosłownie się przelewała, a wodospady pokazały nam swoje prawdziwe oblicze. Było pięknie, zielono i mokro.

madera
Madera

Levada Nova

Lewada górująca nad Ponta do Sol, chyba mało znana, bo turystów na szlaku spotkaliśmy zaledwie kilku. Szlak zaczyna się w małej wiosce i początkowo biegnie przez lokalne gospodarstwa.
Widoki są przepiękne, naokoło panuje cisza i spokój. Można spotkać miejscowych rolników wypasających bydło na stokach. Swoją drogą jesteśmy pełni podziwu, że w tak górzystym i stromym terenie, ludzie są w stanie cokolwiek uprawiać. Wszystkie roboty w polu wykonują ręcznie, nie ma możliwości wjechać tam żadnym sprzętem. Szacun!

Levada de Caldeirao Verde

Lewada znajdująca się w północno wschodniej części Madery.
Szlak zaczyna się przy ośrodku/gospodarstwie agroturystycznym i wiedzie przez las, a następnie ścieżką wzdłuż zboczy gór. Na końcu szlaku znajduje się piękne zielone jeziorko z wodospadem.
Podczas naszej wędrówki deszcz nie odpuszczał, także mieliśmy dodatkowe atrakcje podczas przejść pod wodospadami.
W dodatku spotkaliśmy pewną krowę na gigancie !
Trasa zdecydowanie warta przejścia, oznaczona jako PR9.

Vereda da Ponta do São Lourenço

Madera ma do zaoferowania nie tylko góry czy lewady ale także piękny Półwysep świętego Wawrzyńca. Jest to najdalej na wschód wysunięty koniuszek wyspy. Trasa oznaczona jako PR8 jest dość łatwym szlakiem z pięknymi widokami. Początek trasy prowadzi drewnianym podestem, kolejno ścieżka zmienia się na ubitą ziemię. Jedyny odcinek szlaku, na którym można się porządnie zmęczyć, to sama końcówka trasy z ostatnim podejściem do punktu widokowego.
Warto przyjechać tu rano, kiedy nie ma jeszcze wielu turystów i są miejsca parkingowe.

Lokalizacje opisanych szlaków znajdziecie na tej mapie

Co warto wiedzieć?

• Pogoda na Maderze jest bardzo zmienna i kapryśna. Idąc w góry oraz chodząc po lewadach pamiętaj o odpowiednim obuwiu, ubraniu i zapasie wody oraz prowiantu. Bądź przygotowany na każde warunki pogodowe.
  • W lutym często pada. Na 11 dni mieliśmy tylko 2 bez deszczu.
  • Poza opadami deszczu przygotuj się na silne wiatry.
  • Idąc na trekking zabierz ze sobą latarkę – często szlak prowadzi przez ciemne i mokre tunele w których NIC nie widać.
  • Zaopatrz się w wygodne buty.
  • Sprawdzaj na bieżąco pogodę i stosuj się do zaleceń służb.

Zobacz także, 10 najpiękniejszych według nas miejsc na wyspie!

Jak oceniasz przydatność tego wpisu?

Kliknij gwiazdki, aby ocenić ten wpis.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 11

Jak dotąd brak głosów! Oceń ten post jako pierwszy.