BESKID WYSPOWY GÓRY

Modyń niebieskim szlakiem z Młyńczyska

(1)

Modyń to mało popularny szczyt, leżący w Beskidzie Wyspowym. Licząca sobie 1029 m n.p.m. góra, jest jednym z najwyższych szczytów tego pasma. Wędrówka na Modyń jest krótka, ale intensywna.

Modyń

Młyńczyska – kaplica z krzyżem

Wędrówkę na Modyń rozpoczynamy z parkingu samochodowego, który zlokalizowany jest obok OSP Młyńczyska. Chodnikiem dla pieszych kierujemy się w stronę rozpoczęcia niebieskiego szlaku. Przechodzimy na drugą stronę jezdni i wkraczamy na wąską, asfaltową drogę. Zgodnie ze znakami droga ta prowadzi najpierw do domu rekolekcyjnego „Tabor” i kaplicy, a następnie na Modyń.

Pierwsze 20 minut trasy to mozolne podejście, pod dość stromą górę. Wędrujemy wśród domów oraz zabudowań gospodarczych. W oddali przed nami widać już kaplicę i krzyż. Za naszymi plecami rozpościerają się piękne widoki na pola, łąki oraz pasma Beskidu Wyspowego.
Po dotarciu do kaplicy z krzyżem naszym oczom ukazuje się piękny widok na Gorce oraz Tatry Bielskie. Nasz szlak skręca w prawo. Po chwili asfalt znika, a my zaczynamy kroczyć polną dróżką, która usłana jest dużymi kawałkami skał.

Idąc kawałek dalej, wkraczamy do lasu i odtąd nasza wędrówka zmienia swój charakter. Żegnamy się z jakimikolwiek widokami i panoramami. Ścieżka prowadzi nas stromo pod górę i chociaż nie wygląda, to daje nam dobry wycisk 🙂 Maszerujemy wśród drzew i cieszymy się, że dookoła leży sporo śniegu – jak na luty przystało!

• Modyń
  • modyń

Wędrujemy przez las ciesząc się ciszą i spokojem jakie panują w tym miejscu. Po około 20 minutach intensywnego marszu docieramy do skrzyżowania szlaku niebieskiego z żółtym. Po kolejnych 5 minutach docieramy na szczyt Modyni. Tam spotykamy Panią, która wędruje z trzema pieskami 🙂

Modyń – szczyt

Szczyt Modyni liczy sobie 1029 m n.p.m. i jest prawie całkowicie zalesiony. Nie uświadczymy tu rozległych panoram na inne pasma górskie. W planach na najbliższą przyszłość jest budowa turystycznej wieży widokowej na szczycie góry. Gmina Łącko zebrała już fundusze na inwestycję, a także zakupiła grunt, na którym planowana wieża ma stać. W związku z planowaną inwestycją, góra z całą pewnością stanie się bardziej popularna niż dotychczas. Wieża widokowa zapewni turystom piękne panoramy na szczyty Tatr i Gorców.

• Modyń
  • modyń

Modyń – kilka ciekawostek o górze

• Modyń nazywana jest górą zakochanych. Legenda głosi, że jeśli na szczycie spotkasz swoją drugą połówkę, to będziecie razem już na zawsze.
  • Dawien dawno na szczycie Modyni znajdowała się wieża triangulacyjna. Niestety z powodu złego stanu technicznego wieża zawaliła się w latach 80 XX wieku.
  • Modyń jest górą rodzaju żeńskiego. Chociaż jej nazwa brzmi po męsku, to poprawne jest powiedzenie, że jesteśmy „na Modyni”, a nie „na Modyniu”.

Droga powrotna i polanka z widokiem na Tatry

Z uwagi na fakt, że z Modyni widoków nie uświadczyliśmy, bardzo ucieszyło nas, kiedy spotkana na szczycie pani podzieliła się z nami informacją, gdzie pójść aby móc zobaczyć Tatry. Zachęceni i rządni widoków wracamy więc tą samą trasą przez las. Docieramy do kaplicy i krzyża. W tym miejscu zbaczamy ze szlaku. Zamiast pójść w lewo, w stronę Młyńczyska, idziemy prosto. Po chwili mijamy dom rekolekcyjny „Tabor”. Tuż za nim pierwszą polankę, z której faktycznie pięknie widać wieżę na Gorcu i Tatry.

Kawałek dalej, za małym lasem znajduje się druga polanka, a widoki z niej są jeszcze bardziej imponujące. Decydujemy się podejść jeszcze kawałek, w stronę samotnie stojącego gospodarstwa. Tam też widoki są najpiękniejsze. Widać jak na dłoni całe pasmo Tatr. Widok jest imponujący, a my jesteśmy bardzo wdzięczni spotkanej na szczycie Modyni pani, za podzielenie się z nami informacją, gdzie pójść, aby nacieszyć oczy.
Po kilkunastu minutach wracamy na szlak i tą samą drogą, którą przyszliśmy kierujemy się w stronę OPS Młyńczyska.

Koordynaty tego miejsca: 49.615444, 20.407500
Trudność trasy w naszej ocenie

Mapa

Jeśli podobał Ci się ten wpis i chciałbyś dać wyraz docenienia naszej pracy, prosimy abyś zostawił nam komentarz 🙂 Miło nam będzie jeśli udostępnisz wpis lub polubisz nasze profile w mediach społecznościowych 🙂

Jak oceniasz przydatność tego wpisu?

Kliknij gwiazdki, aby ocenić ten wpis.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Jak dotąd brak głosów! Oceń ten post jako pierwszy.