Via ferrata Kysel’ to poprowadzona malowniczym wapiennym wąwozem trasa, która idealnie nada się na pierwszą przygodę z ferratami. Zlokalizowana w Słowackim Raju ferrata Kysel’ z pewnością zapewni mnóstwo wrażeń. Ferrata ta nie jest ani bardzo łatwa, ani bardzo trudna. W sześciostopniowej skali A-F ma trudność C. Miłośnicy natury i przygód z pewnością będą zadowoleni!
Via ferrata to inaczej „żelazna droga”. Szlak turystyczny, który ma charakter wspinaczki i dla bezpieczeństwa wyposażony jest w stalową linę. Lina ma za zadanie asekurować turystów podczas przejścia ferratą.
Via ferratę Kysel’ odwiedziliśmy kilka razy. Poniższy wpis powstał na podstawie naszych osobistych doświadczeń. Przejście ferraty Kysel’ było naszym pierwszym zetknięciem się z tego typu aktywnością. W związku z tym możemy śmiało tę trasę polecić na początek przygody z „żelazną drogą”.
Ostatnia aktualizacja cen i warunków na szlaku: 16 lipca 2022.
Via ferrata Kysel’ i jej krótka historia
Via ferrata Kysel’ została udostępniona dla ruchu turystycznego w 2016 roku. Wcześniej przez 40 lat pozostawała zamknięta po tym, jak w roku 1976 pożar strawił 30 ha wąwozu Kysel’ siejąc spustoszenie i niszcząc roślinność, która porastała wąwóz i jego zbocza. Ogołocona przez ogień ziemia poddawana była mocnej erozji, w wyniku czego wapienne głazy spadały do wąwozu i wraz z połamanymi drzewami gromadziły się na jego dnie. Ze względów bezpieczeństwa oraz mając na uwadze ochronę i sukcesywną odbudowę tamtejszej flory, wąwóz zamknięto na długie lata.

Dziś jego zbocza porasta bujna roślinność, a zniszczony las zdążył się już odrodzić. Jednakże efekty pożaru np. wygięte metalowe drabinki i klamry wciąż można zobaczyć, wędrując przez wąwóz. Wartym uwagi jest fakt, że chociaż Wąwóz Kysel’ jest położony blisko turystycznej Spiskiej Nowej Wsi i eksploatowany był od 1900 roku, to jego całkowitego przejścia dokonano dopiero w 1907 roku. Ze względu na swój trudny charakter dopiero w 1925 roku został udostępniony dla turystów. Wtedy też w wąwozie zamontowano pierwsze kładki i drabinki. Kolejny odcinek Wąwozu Kysel’ został otwarty dla ruchu turystycznego w 1975 roku. Niestety nie na długo. Pożar, który wybuchł w nocy z 16 na 17 lipca 1976 roku, nie pozwolił długo cieszyć się nowo otwartą trasą.
Co warto wiedzieć przed rozpoczęciem trasy na ferracie?
- Przede wszystkim należy mieć dobrą kondycję fizyczną oraz doświadczenie w poruszaniu się po mocno eksponowanym terenie,
- Via ferrata Kysel’ zlokalizowana jest w roklinie Kysel’ poniżej Klastoriska i w sąsiedztwie wąwozów Mal’y Kysel’ i Vel’ky Kysel’,
- Otwarta dla ruchu turystycznego jest sezonowo w terminie 15.06 – 31.10,
- Zanim dotrzemy z parkingu w Čingov na początek ferraty, czeka nas około 1,5-godzinny spacer wzdłuż Białego potoku,
- Przejście ferraty zajmuje około 2 godzin. Jeżeli nie robicie zdjęć, to zdecydowanie ten czas będzie krótszy 🙂 ,
- Czas przejścia całej trasy pętelki wraz z przerwami na zdjęcia i posiłki to w naszym przypadku 5 godzin 40 minut,
- Na trasie obowiązkowo założyć należy: kask, uprząż, lonżę,
- Dla własnego bezpieczeństwa i komfortu pamiętajcie o wykupieniu ubezpieczenia.
Koszt wypożyczenia sprzętu i wejścia na via ferratę Kysel’
- Sprzęt pożyczyć można w jednej z wypożyczalni w Čingov. Cena za zestaw: kask, lonża, uprząż to 15 €. Obsługa pokaże, jak należy ubrać i użyć sprzętu,
- Wypożyczalnia otwarta jest w godzinach 7:30 – 18:00. Jeżeli do godziny 18 nie zdążycie oddać sprzętu, to można go bez problemu zostawić w siedzibie HZS lub w restauracji tuż obok wypożyczalni,
- Wstęp na ferratę kosztuje 5 € od osoby. Bilet kupuje się w wypożyczalni sprzętu. Bilety wstępu sprawdzane są przez pracownika Słowackiego Raju tuż przy wejściu na ferratę.
- Wstęp do Słowackiego Raju kosztuje 1.5 € od osoby.
- Istnieje możliwość wypożyczenia sprzętu w Podlesoku. Cena, którą widziałam 16 lipca 2022 to 5 €. Nie wiem jednak, czy jest to cena za cały zestaw ferratowy, czy za pojedyncze elementy zestawu.
Czego można spodziewać się na trasie?
- Via ferrata Kysel’ składa się z 9 głównych punktów,
- Na trasie znajdują się metalowe klamry i podesty, a trasa ubezpieczona jest metalową liną, której należy się trzymać podczas przejść,
- Z całą pewnością na ferratę bardzo przydatne będą rękawiczki. W przeciwnym razie metalowa lina będzie wbijać się w dłonie i niewątpliwie uprzykrzać wędrówkę,
- W końcowym etapie ferraty znajduje się wysoka pionowa, bardzo mocno eksponowana „drabinka”, złożona z metalowych klamer,
- Niektóre odcinki trasy wymagają znacznego wychylenia się względem skały i użycia dużej siły rąk,
- Trasa wymaga częstych przejść przez potok Kysel’. Przy niskim stanie wody przejścia nie są problematyczne. Przy wysokim stanie wody z pewnością zmoczysz buty,
- Kamienie i drzewa, po których przechodzimy, pokonując trasę, są bardzo śliskie. Dlatego też polecam, szczególnie przy pokonywaniu drewnianych elementów na szlaku zachować ostrożność,
- Na trasę zdecydowanie nie nadają się buty typu adidasy ani żadne inne ze śliską podeszwą! Wapienne skały, po których niejednokrotnie należy przejść czy też metalowe klamry są mokre i bardzo śliskie,
- Na via ferracie Kysel’ poza podejściem na Obrovsky vodopad nie ma dużych wysokości.

Čingov – Biely Potok – Kysel Ustie
Wędrówkę rozpoczynamy w ośrodku turystycznym Čingov, który zlokalizowany jest w północno wschodniej części Słowackiego Raju. Tu na płatnym parkingu zostawiamy samochód i ruszamy w kierunku szlaku oraz wypożyczalni sprzętu na ferraty. Cena parkingu za samochód osobowy wynosi 5 € jeżeli przyjedzie się przed godziną 14. Natomiast po godzinie 14parking kosztuje 2 €. Następnie z całym ekwipunkiem ruszamy na szlak. Z Čingov kierujemy się niebieskim szlakiem w kierunku Przełomu Hornadu (Prielom Hornádu). Szlak najpierw wiedzie asfaltową drogą, a następnie wkracza na leśną ścieżkę i prowadzić nas będzie przez 40 minut wzdłuż koryta Hornádu. Po tym czasie dotrzemy do rozwidlenia szlaków Biely Potok, Ustie, gdzie wybieramy zielony szlak w kierunku Ferrata HZS Kysel’.
Zielonym szlakiem wędrować będziemy 45 minut. Prowadzi on raz z jednej, raz z drugiej strony Białego Potoku (Biely potok). Trasa z każdym krokiem robi się coraz bardziej malownicza. Podczas wędrówki przechodzić będziemy przez zawieszone nad potokiem metalowe mostki. Pojawią się także pierwsze metalowe platformy, którymi będziemy kroczyć nad wodami rwącego potoku. Platformy są tu nowością. Jeszcze w lipcu 2019 roku nad potokiem znajdowały się drewniane drabinki. Obecnie zniszczone drabinki leżą przy brzegu potoku.
Po około 25 minutach zielony szlak kieruje się w lewo, w stronę potoku. Chociaż początkowo może się wydawać, że szlaku tam nie ma, to zapewniam, że jednak jest 🙂 Należy w tym miejscu przejść niewielki odcinek dnem potoku, a następnie ponownie wkroczyć na leśną ścieżkę. Następnie szlak ponownie przetnie potok. Po przejściu metalowym mostkiem znów pojawią się sztuczne udogodnienia na szlaku w postaci metalowych platform. Po kilku kolejnych minutach dotrzemy do skrzyżowania szlaków Kysel’Ustie.
Via Ferrata Kysel’
Od skrzyżowania szlaków kierujemy się w dół, w kierunku potoku Kysel’, zgodnie ze znakami ścieżki edukacyjnej, która zaprowadzi nas na początek ferraty. Ferrata Kysel’ oznaczona jest białym kwadratem przeciętym skośną zieloną kreską. Rozpoczyna się przy ujściu potoku Kysel’ do Białego potoku i prowadzić nas będzie stopniowo w górę wąwozu.
Oznaczenie via ferraty Kysel’ Początek ferraty
Początek via ferraty Kysel’
Pierwsze metalowe klamry via ferraty zawieszone są bardzo nisko nad potokiem. Odcinek ten jest bardzo prosty do przejścia. Po jego pokonaniu schodzimy na dno potoku i podążamy zgodnie z kierunkiem szlaku. Po chwili wkraczamy na kolejne klamry i kierujemy się w stronę naturalnej tamy z drzew, która powstała na potoku. Wspinamy się po mokrym drewnie i ponownie kroczymy dnem potoku. Po chwili znów musimy pokonać tamę z drzew. W przeciwieństwie do poprzedniej jest ona o wiele wyższa. Wśród drzew dostrzec można stare metalowe drabinki. Jest to pozostałość po trasie zniszczonej w 1976 roku.
Pierwsza drewniana tama Druga drewniana tama
Punkty numer 2 i 3 – Barikadovy vodopad
Kolejne punkty na trasie to Pred barikadu oraz pierwszy napotkany wodospad — Barikadovy vodopad. Bez wątpienia jest to bardzo ciekawy fragment via ferraty. W tym miejscu trawersujemy wodospad po jego lewej stronie. Najpierw delikatnie nabieramy wysokości, a kolejno przy pomocy metalowych klamer szybko wspinamy się na górę. Jest to pierwszy moment na ferracie, gdzie można poczuć nutkę adrenaliny 🙂
Jednocześnie jest to jedno z najciekawszych i najpiękniejszych moim zdaniem miejsc na trasie.
Barikadový vodopád Barikadový vodopád – widok z góry
Punkt numer 4 – Udiaren
Po przejściu nad wodospad znów wkraczamy na kolejny ciąg klamer. Jest to punkt numer 4, o nazwie „Udiaren”, który w przeciwieństwie do punktu 2 i 3 jest mniej ekscytujący. Warto jednak wiedzieć, że na tym fragmencie trasy będzie konieczność mocnego wychylenia się, aby swobodnie przejść pomiędzy klamrami. Po jego przejściu znów poruszamy się dnem potoku. Kilka chwil później docieramy do charakterystycznego miejsca, gdzie dwa powalone drzewa tworzą X. Kolejno wspinamy się po dużej ilości drzew zmieszanych z różnej wielkości skałami.
Punkt numer 5 – Kaplnkovy vodopad
Docieramy do drugiego na trasie via ferraty wodospadu — Kaplnkovy vodopad. W zależności od poziomu wody w potoku wodospad prezentuje się bardziej lub mniej okazale. Nam niestety nie było nigdy dane zobaczyć go w pełnej okazałości. Poniżej zamieszczam zdjęcia wodospadu z lipca 2019 i lipca 2020. Nad wodospad wspinamy się po metalowych klamrach, które umieszczone są po jego prawej stronie. Ciąg lin i klamer jest tu dość krótki. Szybko wychodzimy znów na dno potoku, aby po dosłownie dwóch minutach wędrówki ponownie wkroczyć na kolejne klamry.
lipiec 2019 lipiec 2020
Tym razem wspinamy się po klamrach, które umieszczone są po lewej stronie wąwozu. Przejścia są tu bardzo ciekawe. Dość mocno pracują ręce, którymi asekurujemy się przy dużych wychyleniach. Momentami musimy także „przytulić się” do skalnej ściany. Jest to kolejny moim zdaniem bardzo ciekawy technicznie i piękny krajobrazowo fragment wąwozu.
Punkt numer 6 – Temnica
Temnica to kolejne bardzo klimatyczne przejście wzdłuż ścian wąwozu. Panuje tu specyficzny mikroklimat — jest bardzo wilgotno, bardzo ciemno i bardzo zielono. Zieleń to efekt porastających wapienne ściany paproci i mchu. Dodatkowo Temnica jest ciekawa pod względem technicznym, ponieważ szczelina, którą poprowadzono via ferratę, jest dość wąska. Co w porównaniu do innych fragmentów trasy zdecydowanie ją wyróżnia. Wspinaczkę rozpoczynamy po lewej stronie pionowej skały, a później w najwęższym miejscu wąwozu przechodzimy na prawą stronę. Kolejno wspinamy się w górę ponad wodospadem i wychodzimy po metalowych platformach na dno potoku. Pokonując Temnicę musimy także kilka razy mocno się wychylić, aby móc bezpiecznie przejść na kolejne klamry.
Punkt numer 7 – Nad Temnicou
Po pokonaniu Temnicy wychodzimy ponownie na dno potoku i dosłownie po chwili wkraczamy na kolejny ciąg metalowych klamer. Poruszać się będziemy po ciekawym technicznie odcinku ferraty, która zamontowana jest po lewej stronie wąwozu. Przechodząc ten fragment trasy, znów będziemy musieli mocno asekurować się rękoma i znacznie się wychylać.
Czeka nas tu także bardzo ciekawe, choć krótkie, pionowe podejście po skale.
Punkt numer 8 – Obrovsky vodopad (Olbrzymi Wodospad)
Przedostatni punkt na trasie, to niewątpliwie najciekawszy, a także najbardziej emocjonujący jej fragment.
Będziemy wspinać się pionowo w górę trasą, która poprowadzona jest wzdłuż kaskady Obrovskiego wodospadu. Liny do asekuracji znajdują się po lewej stronie, a my krok po kroku wchodzimy pod górę po metalowych klamrach. Jest to najbardziej eksponowany fragment via ferraty Kysel’. Jednocześnie pokonanie go jest niesamowitą frajdą — przynajmniej dla nas 🙂
Po wejściu nad wodospad wchodzimy na skalną półkę i ponownie wspinamy się pionowo ustawionymi klamrami pod górę. Docieramy do metalowego mostu, który zawieszony jest nad wodospadem i przechodzimy na drugą stronę.
W tym miejscu kończy się znakowany na żółto szlak, który poprowadzony jest pomiędzy Nad Kysel’om a mostkiem nad Obrovskym vodopadem.
Fragment żółtego szlaku
Wkraczamy na fragment żółtej trasy, która dostosowana jest także do przejścia bez sprzętu odpowiedniego na ferraty.
Przy ścianie wąwozu poprowadzony jest metalowy łańcuch, a my stąpamy po żelaznych platformach, które są charakterystyczne dla szlaków w Słowackim Raju. Po pokonaniu metalowych elementów wkraczamy na leśną ścieżkę, która poprowadzi nas do skrzyżowania szlaków V Kysel’. Tu kontynuujemy wędrówkę zgodnie z oznaczeniem via ferraty i schodzimy ponownie w dół potoku.
Punkt numer 9 – Karolinyho vodopad
Docieramy do ostatniego punktu na trasie via ferraty. Klamry poprowadzone są po prawej stronie wąwozu. Wspinamy się powoli, eksponowanym odcinkiem szlaku trawersując wodospad. Kolejno wkraczamy w wąski przesmyk, gdzie znajduje się kocioł eworsyjny. Tu stajemy na metalowej platformie, a następnie lewą stroną wąwozu wspinamy się do góry.
Miejsce muszę przyznać, jest bardzo klimatyczne. Stojąc w skalnym przesmyku, pod nogam mamy rwący, błękitny potok.
Po przejściu ostatniego fragmentu via ferraty, który zdecydowanie należy do jednych z najpiękniejszych punktów trasy, kierujemy się za znakami i docieramy do skrzyżowania Kysel’ razcestie.
Kysel’ razcestie – Klastorisko – Čingov
Przygoda z via ferratą dobiega tu końca. Sprzęt możemy już ściągnąć i schować do plecaków. Teraz czeka nas wędrówka niebieskim szlakiem. Kierujemy się najpierw na Klastorisko. Podejście nie jest trudne, ale pnie się cały czas pod górę.
Po 25 minutach wędrówki docieramy do schroniska na Klastorisku i kontynuujemy wędrówkę niebieskim szlakiem.
Początkowo trasa jest bardzo przyjemna i widokowa. Kolejno wkraczamy na zdecydowanie najbardziej nieprzyjemny fragment całej wycieczki. Niebieski szlak prowadzi nas w dół przez las, po mocno nachylonym terenie. Trasa momentami jest dość grząska i łatwo tu o upadek. Niektóre fragmenty są ubezpieczone łańcuchami. Po mniej więcej godzinie wędrówki z Klastoriska docieramy zejścia nad Biely potok, ustcie. Tu zamocowany jest ciąg łańcuchów i metalowych platform, który z całą pewnością przydatny będzie przy schodzeniu w dół po kamienistym podłożu. Od rozejścia się szlaków przy Białym potoku wędrujemy jeszcze 45 minut niebieskim szlakiem w kierunku Čingov.
Mapa szlaku via ferrata Kysel’
Inny wariant powrotu do Cingov
Wędrówkę z Klastorisko można urozmaicić sobie o przejście fragmentu szlaku Pirelom Hornadu/Przełom Hornadu. Jest to bardzo ciekawy technicznie szlak, który prowadzi zarówno lasem, jak i eksponowanymi metalowymi platformami. Platformy zamontowane są w skałach i dodatkowo ubezpieczone łańcuchem. Zahaczenie o Przełom Hornadu wydłuży wycieczkę o 3 km, jednak jeśli tylko macie czas i siły to bardzo polecam się wybrać 🙂
Mapa szlaku z Klastorisko przez Przełom Hornadu do Vingov

Edyta
16 lipca 2020 at 4:51 AMBardzo rzeczowy i przydatny opis przejścia ferraty. Wiadomo czego można się spodziewać podczas przejście
Ola
5 sierpnia 2020 at 11:04 AMDzięki! 🙂 Mam nadzieję, że się przyda!
Grzegorz
26 sierpnia 2022 at 5:48 PMW Podlesoku można wypożyczyć uprząż za 5 Euro, na szlaku spotkałem też ludzi, co płacili 10 Euro (wypożyczali chyba w Cingov) warto więc trochę się rozejrzeć przed wypożyczeniem
Ola
14 września 2022 at 7:16 PMOpis szlaku jest z Čingov i tam pożyczaliśmy zestawy, więc podaję tylko sprawdzone przez nas informacje 🙂 Cena 15 euro za zestaw jest z 16.07.2022 – wtedy ostatni raz byliśmy i znajomi pożyczali sprzęt. Swego czasu faktycznie było to 10 euro. W Podlesoku widziałam baner, ale czy 5 euro jest za cały sprzęt, czy za pojedyncze elementy – tego nie wiem. Pozdrawiam 🙂